Mormor

Idag fyller min älskade mormor 88 år! Viola Cecilia, hon har fått 12 barn med en 40 år äldre man. Mamma föddes när morfar var 80, många reagerar med vilken krutgubbe. Nu vill jag rikta ljuset mot mormor som fick barn vartannat år, ammade alla i 2 år och hade i över 20 års tid en som höll i kjolen, en på armen och en i magen. De bodde först i Vingåker på Repslagarvägen och morfar var Sveriges sista repslagare och sedan i Lunda skola nära mitt barndomshem.
Ett otroligt tufft liv efter vad jag fått höra och läsa, alltifrån tvättning till folk som skickade hemska brev. AVUNDSJUKA för att mormor och morfar hade mkt i barnbidrag, som att det bidraget räckte till någonting.
Mormor har aldrig klagat och då menar jag ALDRIG. När hon ramlade ur rullstolen pga felhantering av hemtjänsten och bröt båda armarna och benet som inte är amputerat så hon när man frågade hur hon mådde:
- Jodå, det får duga.
Nu bor hon på ett äldreboende i Vingåker och ikväll ska jag och mamma dit.
Det finns ett talesätt som säger att en mamma kan ta hand om en mamma kan ta hand om 3 barn men 3 barn kan inte ta hand om en mamma. Mamma och ett par andra syskon är mest engagerade och några verkar inte bry sig ett dugg, det finns en i varje familj, flera i min!


Kommentarer
Postat av: Anna

Grattis till din mormor!

2012-10-30 @ 12:59:30
URL: http://svalander.blogg.se
Postat av: Lena

Man kan se att du är stolt över din mormor (min svärmor) och det värmer i hjärtat att läsa det du skriver. Hon är värd all beundran och det är roligt att du uppmärksammar henne.

2012-10-30 @ 18:14:00
Postat av: Sofia M

Va fint du skrivit Liza. Kommer ihåg våra cykelturer till din mormor när vi var yngre. Man kände sig alltid välkommen.

2012-10-30 @ 18:35:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback