Förlossningen

Hmm...har funderat på det här med förlossningsberättelse men här kommer den iaf. 
04:00 vaknade jag av att värkarna började, väckning av M vilket för en gång skull var lätt. Han började klocka värkarna som var minutlånga och kom med 3 min mellanrum vilket jag skulle säga är regelbundet. Ringde förlossningen och bm säger att det här kommer ta tid, ta två alvedon och försök sova, duscha, äta...ja ni vet, standardsvaret. Javisst! Jag ville iaf duscha så in med mig där och den där plastpallen vi skulle köpt för detta ändamål inte har blivit just det...inköpt. Men M:s fiskeryggsäck funkade finfint:D 
Ca 04:45 är jag färdigduschad och vill ha mackor och juice när jag lägger mig i sängen. Efter 2 minuter känner jag ett kraftigt illamående och kommer 2 meter, kräks på golvet och vattnet går. M ser vit ut i ansiktet när han inser att han kommer få torka spyor, men jag fixar det i någon sorts medlidande sekund. Jag slänger pappret i toaletten, spolar och orsakar stopp....det fick M ta hand om däremot....jag meddelar även M att han ska strunta i att jag inte vill ha epidural, jag ska ha allt!!!
Förlossningen hälsar oss välkomna in och M samlar ihop saker som jag vet ska med, sådant där som man tar när det är dags ni vet linser, mobilladdare mm, MEN plånbok och leg glömdes så vi fick vända hos Janne & Pia, M blev nervös och fick motorstopp och jag skriker att han ska ta det lugnt OCH ber om ursäkt i förväg för att jag kommer vara en bitch! Vi åker iväg efter att M skrapat bort is! från rutan(tackar att bilen inte stod i carporten så han såg det) 
Jag andades genom resan som tog 1,5 timme och minns inget mer än att jag tänkte att det var väl fan vad små vägar Trafikverket bygger!!
Inne på förlossningen så dröjer det innan jag blir undersökt då vi kom mitt i personalbytet men då jag är förstagångare så är det ju lugnt...eller? 
Jag får några kraftigare värkar som jag inte kan andas igenom och då säger bm att jag är ju redan öppen 5cm! In på ett förlossningsrum och då är klockan ca 7:30. Jag får lustgasen visad och provar och fattar direkt, vilken lättnad. M skrattar då jag höjer lustgasen till skyarna mellan värkarna lullig som jag är. Lustgasen i ena handen och M hand i andra och den korta stund han släppte kände jag paniken komma direkt. 
Några värkar andas jag igenom och ca 8:15 tryckte det på så in i Norden på ett helt annat sätt och jag säger till undersköterskan som genast hämtar barnmorskan. Helt öppen och krystvärkar, helt otroligt säger de båda glatt. Förstföderskor och så snabbt och lätt skrattar de och jag känner mig som deras trissvinst, plötsligt händer det! 
5 krystvärkar senare kl 8:41 och lill-pojken kommer ut helt fin och vi gråter båda två, jag för att det var en levande fin bebis och alla kontroller och skitgraviditeten är åt helvete över och M för att jag gråter! Bebis upp på bröstet, navelsträngen klipps och M blir helt nerblodad av den. Själv så fick jag några stygn bara och var uppe på em, duschade mm. 
Så 4 h och 41 min totalt:D yieppekajej! 



Kommentarer
Postat av: Annica

Så härlig berättelse :) och ut kom världens finaste lilla pojke <3

2013-12-06 @ 18:26:34
Postat av: Elin

Åhh va kul att höra/läsa! Skönt att allt blev så bra! Köpte ni någon triss den dagen ;-)

2013-12-06 @ 20:16:50
Postat av: Ida

Han är helt perfekt. Och jag säger det igen, du är verkligen värd den förlossningen, och framförallt finingen till onge du har!! <3

2013-12-07 @ 00:22:28
URL: http://vattenskida.blogg.se
Postat av: Liza

Ingen trisslott, vi hade ju redan fått högsta vinsten:D

2013-12-07 @ 09:33:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback